مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19203 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چه كساني در روز قيامت مي توانند گواه بر اعمال امت مسلمان باشند؟
«وجاهدوا في الله حقّ جهاده هو اجتَباكُم وما جعل عليكم في الدّين مِن حرج ملّة أبيكُم إبراهيم هُو سَمّيكُم المُسلِمين مِن قبل و في هذا ليكون الرّسول شهيداً عليكم و تكونوا شهداء علي النّاس فأقيموا الصّلواة واتوا الزّكوة واعتصموا بالله وهو موليكم فَنِعمَ المولي و نعم النّصير» حج/78؛ [براي خدا حق جهاد او را به جاي آوريد. او شما را به دين خود سرافراز كرده و در مقام تكليف بر شما مشقّت و رنج ننهاده است. آيين اسلام مانند آيين پدر شما ابراهيم خليل(ع) است، كه خدا از پيش، شما امّت را در صحف او و دراين قرآن مسلمان ناميده، تا رسول براي شما و شما براي ساير خلق گواه باشيد. پس نماز به پا داريد و به مستحقان زكات بدهيد و به خدا متوسّل شويد كه او پادشاه، مولا، نگهبان، حافظ و ناصر شماست و نيكو ناصر و مولايي است.] در ذيل اين آيه روايات فراواني درباره گواه بودن پيامبر و ائمه(ع) وجود دارد مانند:

1ـ امام باقر(ع) مي فرمايد: رسول خدا(ص) گواه بر ماست در آنچه از جانب خدا به ما رسانده و ما گواهان مردم در روز قيامتيم، پس كسي كه روز قيامت را تصديق كند او را تصديق خواهيم كرد و كسي كه آن را تكذيب كند تكذيبش خواهيم كرد: «فرسول الله(ص) الشّهيد علينا بما بلغنا عن الله تبارك و تعالي و نحن الشّهداء علي النّاس يوم القيامة. فمن صدّق يوم القيامة صدّقناه و من كذّب كذّبناه» (نور الثقلين 3/521.)

2ـ امير المؤمنين(ع) در زمان خلافت عثمان در ميان گروهي از مهاجران و انصار درباره آيه مزبور فرموده: سلمان پرسيد: يا رسول الله(ص) چه كساني شما بر آنان شهيد و آنان بر ساير مردم گواهند؟ پيامبر فرمود: مراد از اين كسان 13 نفر مي باشند نه ساير مردم. سلمان گفت: يا رسول الله بيان كن اين گواهان چه كساني هستند فرمود: من و برادرم (علي بن ابي طالب) و يازده نفر از فرزندانم: «بَيّنْهُم يا رسول الله قال: أنا و أخي و أحد عشر من ولدي» (همان/526.)

بنابراين، همة امّت اسلام نمي توانندگواه بر اعمال يكديگر باشند، بلكه مراد يا خصوص پيامبر و ائمه(ع) است، يا كاملان از امّت؛ زيرا آنان هم مي توانند در روز قيامت گواه كردار باشند و به اين معناست آية «وكذلك جعلنكم أُمّةً وسطاً لتكونوا شهداءَ علي النّاس و يكون الرّسول عليكم شهيداً» بقره/143 گرچه براي شهيد بودن آنان(ع) معناي ديگري ارائه شده است؛ چنان كه امت اسلامي نيز صلاحيت شاهد بودن نسبت به امت‎هاي ديگر را دارد.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.